Mühendislik Harikaları

Akashi Kaikyo Köprüsü

Akashi Kaikyō Köprüsü, Japonya'da, Kobe şehri ile Avaci adasını birbirine bağlayan, dünyanın en uzun asma köprüsüdür. 1991 metre uzunluğundadır, en yüksek noktası 282,8 metredir.Akashi Boğazı'nı birbirine bağlama fikri yaşanan bir felaket üstüne ortaya çıkmıştır. 1955'te 100 çocuk taşıyan bir feribotun başka bir feribotla çarpışması ve 168 kişinin ölmesi üzerine köprü inşası için politik baskılar artmış, inşaat 1988'de başlamış ve 10 yıl sürmüştür. Köprü, 5 Nisan 1998 günü trafiğe açılmıştır. Köprü, 1990 metre uzunluğunda yapılmış, 17 Ocak 1995'teki Kobe Depremi'nden sonra 1 metre daha uzatılmıştır.Akashi Boğazı, dünyanın en yoğun deniz trafiğine sahip (günde 1000 gemi) boğazıdır, üstelik tayfun bölgesinde yer alır, rüzgarın hızı saatte 290 km'ye kadar ulaşır. Bu köprünün inşaatında asma köprü teknolojisi en son sınırına ulaşmıştır.
  • TAIPEI 101(TAYVAN)

    Tüm ülkeler yapı tarihi boyunca en ihtişamlı, en yüksek binaları inşa etmek için uğraş vermektedirler. Daha da yüksek bir yapıyı inşa etmek birçok ülke veya şehir için prestij meselesi haline dönüşmektedir. Özellikle bu tarz yüksek yapıların sismik risk teşkil eden bölgelerde inşa edilecek olmaları ve üstüne oturdukları arsanın zemin yapısın uygunluğu da hep tartışmaya açık bir konu olmuştur. Bu yüzdendir ki Japonya gibi sismik riski yüksek bir ülkede belli bir yüksekliğin üstündeki gökdelenlere izin verilmemektedir. Ancak bu sınırlamalar bir başka deprem riski taşıyan Tayvan gibi bir ülkede farklı yorumlanabilmektedir. Tayvan'ın önemli şehirlerinden biri olan Taipei'de 2004 yılında hizmete giren Taipei 101 adlı bina gibi bu düşüncenin en somut örneğini oluşturmaktadır. Taipei 101, Taipei şehri Xinyi (Hsinyi) semtindeki bir gökdelen.1999 yılında yapımına başlanan Taipei 101 2004 yılında tamamlanmıştır. Birleşik Arap Emirlikleri'nde bulunan Burç Halife binası tarafından 21 Temmuz 2007 tarihinde geçilene kadar dünyanın en yüksek binasıydı. Resmi olarak 4 Ocak 2010 tarihinde Burç Halife'nin açılmasıyla en yüksek bina ünvanını kaybetti. Gerçek adı Taipei Finans Merkezi dir. Taipai 101 denilmesinin sebebi 101 katlı yapı olmasından dolayıdır.
    Yapının çatıya kadar olan yüksekliği 460 m'dir. En uç kısmına kadar olan yükseklik ise 509 m'dir. 91. katta yer alan teras sayesinde Taipei manzarasını rahatça izlemek mümkündür. Taipei 101 dünyanın en hızlı ikinci asansörüne sahiptir. Asansör çıkarken 16,8 metre/saniye yol almaktadır. İnerken ise 10 m/s yol almaktadır. Yapı içerisindeki tek asansörün maliyeti 2 milyon USD dır.Yapının içerisinde yüksek şiddetlerdeki rüzgarlar sonucu eğilmelere karşı ve içerde bulunan insanların rahatsız olmalarını engellemek amaçlı yapının ağırlık merkezinde bulunan, uçlarında 6 tondan fazla ağırlık taşıyan 8 ayarlı kütle sönümleyici bulunmaktadır.Bu ayarlı kütle sönümleyiciler rüzgarın etkisini azaltacak şekide ağırlığı ve dolayısıyla bütün yapıyı hareket ettirir. Taipei 101, Chang Yong Lee & Partners tarafından Çin geleneklerine göre Asya tarzı bir yapı olarak tasarlanmıştır.
    Depremlerden de korunmak için ayarlı kütle sönümleyici kullanır.
  • BURJ-EL ARAB OTELİ(DUBAİ)

    Dünyanın ilk 7 yıldızlı oteli olan, Dubai'deki Burj-el Arab, 'Arap Kulesi' anlamına geliyor. Ayrıca ismi, Yelken Otel olarak da geçmektedir. 321 metre yüksekliğindeki bu süper lüks oteli tasarlayan mimar Tom Wright. Burj el Arap, Birleşik Arap Emirlikleri'ndeki kıyıdan 280 metre uzakta, yapay bir ada üzerinde 1994 - 1999 yılları arasında inşa edilmiş ve Arapların 'dhow' isimli geleneksel çift yelkenlilerinden ilham alınarak yapılmış.
    Denizden toprak almak işi 3 yıl sürmüş. Tasarımı 'hiperbol' şeklinde olan kulenin temeli için, kumun için beton kalıplar atılmış. Güçlendirilmiş betondan yapılan kuleyi, çelik bir iskelet sarmalıyor. İki kanat V şeklinde açılarak, muazzam bir yelkenli direği teşkil ediyorlar, kanatların arasındaki boşlukta da dünyanın en uzun atriyumu(kemeri) bulunuyor. (Atriyum 180 metre.) Mimar, "Müşterim, tıpkı Paris'in Eyfel Kulesi, Sydney'in Opera Binası gibi, Dubai'nin sembolü olacak bir yapı istedi" diyor.
    Yapay adanın daha güvenli olması için mühendisler, büyük kayalardan oluşan bir yüzey oluşturmuşlar ve erozyondan korumak için bunu bal peteği şeklinde beton kalıplarla çevrelemişler. 9000 ton çelik, 70000 metreküp beton kullanılmış. 'Kanat'lar arasındaki kısımda teflon kaplamalı fiberglas yelken var. Yelken dyneon denen bir malzemeden yapılmış. 15.000 metre kare ve 2 tabakadan oluşuyor, 12 panele bölünmüş, dikey olarak yerleştirilmiş. DuPont teflonla kaplı yelkenin 50 yıl dayanacağı hesaplanmış, teflon kaplama şiddetli çöl rüzgarlarına ve çöl sıcağına, kire, toza karşı koruyuculuk sağlıyormuş. Gündüz beyaz renkte olan yelken, gece olunca rengarenk ve değişen ışıklarla ışıklandırılıyor, seyre değer bir görünüm ortaya çıkıyor. Tepenin yanında, konsol kirişle desteklenen büyük bir helikopter pisti de var. Burada ünlü golf oyuncusu Tiger Woods golf topuna vurarak İran körfezine atmış, ünlü tenisçiler Federer ve Agassi, özel bir tenis maçı oynamışlar, pistin korkulukları filan yok, toplar doğruca aşağıya gidiyor!
    Otel 60 katlı ve 202 odalı, dünyanın en pahalı otellerinden sayılıyor, bir gecesi 1000 - 15.000 dolar arasında, Kral Dairesi'nin bir gecesi ise 28.000 dolar! İç dekorasyonu ise Khuan Chew yapmış, hem Doğu, hem de Batı mimarisini yansıtan, lüks, şaşaalı bir iç tasarıma sahip. 22 karat altın varaklarla süslenmiş ve 30 farklı çeşit mermer kullanılmış. Lobide üç boyutlu, İslami yıldız şeklinde bir de havuz varmış.
    Otelde isimleri Al Muntaha (en yüksek anlamına geliyor) ve Al Mahara (istiridye) adlı iki lokanta var, tabii dünyanın en lüks ve pahalı lokantalarından, ayrıca lokanta denizaltı yolculuğu yapılan su altı akvaryumu na açılıyor. Otelin maliyetinin 650 milyon Dolar'a çıktığını da ekleyelim.
  • BURJ-EL ARAB OTELİ(DUBAİ)

    Burç Halife Dubai'de inşası 4 Ocak 2010 tarihinde tamamlanan dünyanın en yüksek gökdelenidir. Eski ismi Burç Dubai'dir. Adını Halife Bin Zayid El Nahyan'dan almıştır.

    Mimari Özellikleri

    828 metrelik yüksekliğe sahiptir ve 160 katı kullanılabilir bir yapıdır. Binanın yaklaşık 150. kattan sonra geri kalan katları çelik olarak yapılmıştır. Bu da dünyada ilk defa betonarme kütle üzerine çelik konstrüksiyonla devam edilen ilk bina özelliğini kazandırmıştır. Ayrıca binanın cephelerine gelen rüzgâr yüklerini en aza indirmek için binanın hiçbir cephesi düz olarak tasarlanmamıştır. Köşeleri ise keskin değil, dairesel birleşimlerle yapılmıştır.

    İnşaat Kronolojisi

    • Temmuz 2008 itibariyle kulenin yüksekliği yapıcıları tarafından 681.7 m olarak rapor ediliyor. Toplam tamamlanmış 165 kat. Bu da gösteriyor ki Burç Halife dünyanın en yüksek yapısı olan Taipei 101 (509 metre)'i uzun süredir geçmiş durumda.
    • Şubat 2007'de, Burç Halife dünyanın en çok katlı yapısı olan Sears Kulesi'ni geçmişti.
    • 22 Temmuz 2007'de BBC News 512 metre yüksekliğe ulaşan Burç Halife'nin dünyanın en uzun yapısı olduğunu rapor etti. Oysa Kanada, Toronto'daki, CN Kulesi'nin halihazırda 553 metre yükseklik ile ayakta duran en uzun kalan yapı olmasına rağmen.
    • 4 Ocak 2010 tarihindeki resmi açılışında kulenin resmi yüksekliğinın 828 metre olduğu kamuoyuna bildirildi.

    Halihazır Rekorlar

    • En çok katlı yapılar: 164 (önceki Willis Kulesi-110 )
    • En yüksek bina (önceki Taipei 101-509 m)
    • Şimdiye kadar yapılmış her açıdan en yüksek yapı: 828 m (önceki Varşova Radyo Kulesi-646,3 m)
    • Burj Dubai’nin tamamlanmış yüksekliği 828 metredir.
    • Dünyanın en yükseğe çıkan asansorü
    • Dünyanın en hızlı asansörü (saatte 64 km)
    • Dünyanın en yüksekte yer alan camisi (158. katta)
    • En yüksek kendi başına duran yapı: 828 m (2,717 ft)(önceki CN Tower)
    • Dünyanın en yüksekte yer alan ikinci[4] yüzme havuzu (76. kat)
    • Dünyanın en yüksek restoranı. (122. katta)
    • Dünyanın en yüksek gece kulübü. (144. katta)
    Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Burç_Halife
  • AVRASYA TÜNELİ

    Avrasya tüneli, Temeli 26 Şubat 2011 tarihinde atılan Avrasya Tüneli Projesi (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesi), Asya ve Avrupa yakalarını, deniz tabanının altından geçen bir karayolu tüneli ile birbirine bağlayacak. İstanbul’da araç trafiğinin yoğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek olan Avrasya Tüneli, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergâhı kapsıyor. Cankurtaran sahili ile Haydarpaşa arasında inşa edilecek 'İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş Projesi'nin tamamlanmasıyla Kazlıçeşme ile Göztepe arasında halen 100 dakikaya varan seyahat süresinin 15 dakikaya kadar indirilmesi hedefleniyor. İstanbul Boğazı'nda alternatif ve hızlı bir karayolu geçişi sağlamak amacıyla, Marmaray'ın 1,8 kilometre kadar güneyinde inşa edilecek proje mevcut iki köprünün trafik yüklerini paylaşarak İstanbul'a daha dengeli ve hızlı bir şehir içi ulaşımı kazandıracak. İstanbul'da ilk Marmaray tüp geçidinden sonra ikinci tüp geçididir.

    Proje

    Avrasya Tüneli Projesi, İstanbul Boğazı'nın deniz tabanının altında, İstanbul'un Avrupa ile Asya yakasındaki sahilleri arasında kalan 5,4 kilometre uzunluğunda karayolu tüneli ile toplam 9,2 kilometre uzunluğundaki mevcut yolların tünele girişlerini sağlamak üzere genişletilmesinden oluşacak. Yol güzergahı toplam 14,6 kilometre olacak. Proje Türk şirketi Yapı Merkezi ve Kore şirketi SK konsorsiyumu tarafından anahtar teslim olarak inşa edilmekte. Projenin Avrupa yakası yaklaşım yolu başlıklı birinci bölümü, Kazlıçeşme'den Cankurtaran sahiline, Kennedy Caddesi boyunca 5,4 kilometre uzunluğunda 6 şeritten 8 şeride yol genişletme ve bağlantı yollarının iyileştirmesi çalışmalarını kapsıyor. Deniz tabanının en yakın noktada 27 metre altından geçecek toplam 5,4 kilometrelik bölümde ise Tünel Açma Makinesi teknolojisinden yararlanılacak. TBM ile geçilecek uzunluk 3,4 kilometre ve TBM kazı çapı 13,7 metre olacak. Projenin Asya yakası yaklaşım yolu başlıklı bölümü ise D-100 karayolu, mevcut Eyüp Aksoy Köprülü Kavşağı'ndan Göztepe Kavşağı'na kadar olan 3,8 kilometrelik yolu kapsıyor. Burada yol 8 şeride çıkarılacak ve bağlantı yolları iyileştirilecek. Projenin, yaklaşık 1 milyar 245 milyon dolarlık bir yatırımla 55 ayda tamamlanması öngörülüyor. Tünel trafiği otomobil ve minibüsler ile sınırlandırılacak olup ağır taşıt, motorsiklet ve yayaların geçişine kapalı olacaktır.

    Tünel Özellikleri

    Tünelde internet, telefon bağlantısı ve her türlü elektro mekanik sistem bulunacak. Yani tünelden geçerken telefonla iletişim kesilmeyecek. Tüm güvenlik önlemleriyle birlikte deprem güvenliği de ön planda tutulan ve richter ölçeğine göre 7.5 şiddetindeki sarsıntılara dayanıklı olarak tasarlanan tünel, olası tsunami dalgalarından etkilenmeyecek.

    Yap-İşlet-Devret Modeli

    Tünel, ATAŞ tarafından 25 yıl 11 ay ve 9 gün süre ile işletildikten sonra Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü'ne; yaklaşım yolları ise inşaatı tamamlandıktan sonra işletilmesi için İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne devredilecektir.. Yap-işlet-devret modeliyle hayata geçirilen proje yaklaşık 1 milyar 245 milyon dolarlık bir yatırımla 55 ayda tamamlanması bekleniyor. Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Avrasya_Tüneli
  • KANAL İSTANBUL

    Kanal İstanbul, İstanbul'da yapılması düşünülen bir suyolu projesidir. 2011 yılında dönemin başbakanı Recep Tayyip Erdoğan'ın "çılgın proje"si olarak basına yansımış; ancak projenin adı, içeriği ve yeri uzun süre gizli tutulmuştur. 27 Nisan 2011 tarihinde Sütlüce'de bulunan Haliç Kongre Merkezi'nde yapılan basın toplantısıyla projeye ilişkin temel bilgiler açıklanmıştır.

    Projenin Geçmişi

    Karadeniz ve Marmara'nın yapay bir boğazla birbirine bağlama fikri 16. yüzyıldan bu yana 6 kez gündeme gelmiştir. 1500'lü yılların ortalarında Osmanlı Devleti'nin hayata geçirmeyi planladığı 3 büyük projeden biri Sakarya Nehri ve Sapanca Gölü'nü Karadeniz ve Marmara'ya bağlamaktı. 1550 yılında Kanuni Sultan Süleyman döneminde gündeme geldi. Dönemin iki büyük mimarı Mimar Sinan ve Nicola Parisi hazırlıklara başlanmasına rağmen savaşlardan dolayı bu projenin hayata geçmesi iptal edildi.

    Projenin Özellikleri

    Açıklamalara göre, resmî adıyla Kanal İstanbul, şehrin Avrupa Yakası'nda hayata geçirilecek. Hâlihazırda Karadeniz ile Akdeniz arasında alternatifsiz bir geçit olan İstanbul Boğazı'ndaki gemi trafiğini rahatlatmak adına Karadeniz ile Marmara Denizi arasında yapay bir suyolu açılacak. Kanalın Marmara Denizi ile birleştiği noktada 2023 yılına değin kurulması öngörülen iki yeni kentten biri kurulacak. Kanalın uzunluğu 40-45 km; genişliği yüzeyde 145-150 m, tabanda ise yaklaşık 125 m olacak. Suyun derinliği 25 m olacak. Bu kanalla birlikte İstanbul Boğazı tanker trafiğine tümüyle kapanacak, İstanbul'da iki yeni yarımada, yeni bir de ada oluşacaktır. 453 milyon metrekareye kurulması planlanan Yeni Şehir'in 30 milyon metrekaresini Kanal İstanbul oluşturmaktadır. Diğer alanlar 78 milyon metrekare ile havaalanı, 33 milyon metrekare ile Ispartakule ve Bahçeşehir, 108 milyon metrekare ile yollar, 167 milyon metrekare ile imar parselleri ve 37 milyon metrekaresi ise ortak yeşil alanlara ayrılmıştır. Projenin etüt çalışması iki yıl sürecek. Çıkartılan topraklar, büyük bir havalimanı ve liman yapımında kullanılacak, taşocaklarının ve kapatılan madenlerin doldurulması için yararlanılacak.Projenin maliyetinin 10 milyar doların üzerinde olabileceği belirtiliyor. Kesin yeri açıklanmamakla birlikte, çeşitli iddialar mevcuttur. Erdoğan'ın "Bu proje Çatalca'ya hediyedir" demesi üzerine projenin Çatalca'da yer alacağına ilişkin iddialar önem kazandı. Bazı şehir plancıları bu kanalın Terkos Gölü-Büyükçekmece Gölü arasında ya da Silivri sahiliyle Karadeniz arasında olacağını öngörmektedirler.

    Maliyet

    Projenin toplam maliyetinin 20 milyar TL olması beklenmektedir. Köprü ve havalimanları gibi yatırımlar da hesaba katıldığında toplam maliyetin 50 milyar $ olacağı tahmin edilmektedir.

    Projenin Finansmanı

    İnanlar İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Serdar İnan, projenin kendi kendisini finanse edebilecek bir proje olduğunu ifade etti ve, "Birkaç yüz milyar dolar para getirebilecek bir proje. Şu anki boğazdan çok daha güzelini bile yapabiliriz" diye konuştu.Aşçıoğlu İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Yaşar Aşçıoğlu, projenin devlete sıfır maliyeti olacağını düşündüğünü belirtti. Aşçıoğlu, "Başbakan 'genellikle devlet arazilerinin yoğun olduğu yerlerden geçmeye gayret göstereceğiz' dedi. Bu ikinci boğazın maliyetini karşılar ve geçer. Yatırım oralara kayacak. Devletin malı değerlenecek" dedi. Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Kanal_İstanbul
  • OTOYOL 33(Gebze–Orhangazi–İzmir Otoyolu)

    Otoyol 33 (O33), ya da Gebze – Orhangazi - İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil) Otoyolu Projesi projesi İstanbul ile İzmir'i birbirine bağlamayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda geçtiği güzergahta dikkate alındığında Bursa ve Balıkesir gibi illerde projenin içerisinde yer aldığından nüfus yoğunluğu yüksek iller ve Marmara Bölgesi ile Ege Bölgesi arası önemli bir bağlantı olacaktır.
    Projenin ihalesi; 9 Nisan 2009 tarihinde düzenlenmiş ve Nurol İnşaat ve Ticaret A.Ş., Özaltın İnşaat, Ticaret ve Sanayi A.Ş., Makyol İnşaat, Sanayi, Turizm ve Ticaret A.Ş., Astaldi S.p.A., Yüksel İnşaat A.Ş., Göçay İnşaat Taahhüt ve Ticaret A.Ş konsorsiyumu YİD (Yap-İşlet-Devret) usülüyle ihaleyi kazanmıştır.Konsorsiyum 20 Eylül 2010 tarihinde projenin yürütücüsü olacak olan Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş.'yi kurmuştur. Projenin sözleşmesi 27 Eylül 2010 tarihinde imzalanmış olup 28 Ekim 2010'da dönemin başbakanının katılımıyla temeli atılmıştır. Eylül 2011'de projenin Uluabat Gölü'nün güneyinden geçen kısmı iptal edilerek güzergah gölün kuzeyinden geçecek şekilde değiştirilmiştir. Bu değişikliğin sebebi gölün ekolojik olarak zarar görme ihtimalinin ortaya çıkması yüzündendir.

    Proje Ayrıntıları

    Projenin; Gebze-Dilovası bölgesinden TEM Otoyolu'ndan ayrılarak İzmit Körfezi'ni asma köprüyle (İzmit Körfez Köprüsü) geçerek Orhangazi'ye ulaşıp oradan Bursa ve Balıkesir üzerinden İzmir'e ulaşması planlanmaktadır. Proje 4 kesime bölünmüştür. Bu kesimler;
    • 1.Kesim: Gebze-Orhangazi
    • 2.Kesim: Orhangazi-Bursa
    • 3.Kesim: Bursa-Balıkesir
    • 4.Kesim: Balıkesir-İzmir

    Güzergah Teknik Özellikleri

    • Asma Köprü (İzmit Körfez Köprüsü) (Dilovası-Hersek Burnu arası)
    • Asma köprünün gövde uzunluğu 2682 metre, kuleden kuleye açıklığı ise 1550 metredir.
    • Proje tamamlandığında dünyanın en uzun açıklıklı 4. asma köprüsü olacaktır.
    • Proje 377 km otoyol ve 44 km bağlantı yolu olmak üzere 421 km uzunluğundadır.
    • Yaklaşık 3 km uzunluğunda bir asma köprü
    • Toplam 18212 m uzunluğunda 30 adet viyadük
    • Toplam 7395 m uzunluğunda 4 adet tünel
    • 209 adet köprü
    • 18 adet gişe alanı
    • 5 adet Otoyol Bakım Merkezi
    • 7 adet servis alanı ve 7 adet park alanı
    Kaynak: http://emlakansiklopedisi.com/wiki/gebze-orhangazi-izmir-otoyolu http://tr.wikipedia.org/wiki/Otoyol_33
  • Ordu-Giresun Havalimanı

    Ordu Giresun Havalimanı, Ordu'nun Gülyalı ve Giresun'un Piraziz ilçeleri arasında inşa edilen sivil kategorideki havalimanıdır. Yapımı devam etmekte olup, projenin planlanan açılış tarihi 31 Mart 2015'tir. Yapımı tamamlandığında havalimanı, Avrupa'nın ve Türkiye'nin deniz üzerine inşa edilen ilk havalimanı olacaktır. Havayolu firmalarının İlk tarifeli uçuşlarının 2015 yılı Mayıs - Haziran aylarında yapılması planlanmaktadır.

    Proje Bilgileri

    Koruyucu Mendirek

    Proje kapsamında öncelikle inşa edilmesi planlanan havalimanının tüm altyapı ve üstyapı unsurları için yaklaşık 7.435 metre uzunluğunda ve ortalama 5,5 metre yüksekliğinde 2 ila 8 ton ağırlığında taşlarla dolgu yapılarak koruyucu mendirek inşa edilecektir. 7.435 metre uzunluğunda yapılacak koruyucu mendirek için 13 milyon taş kullanılmıştır.

    Apron, Taksirut, Yaklaşma Işıkları

    240*120 metre boyutlarında apron 250*24 metre boylarında bağlantı taksi yolu ve üstyapı tesislerinin olacağı alanın dolgusu inşa edilecektir. Koruyucu mendirek içerisinde oluşturulacak olan 1,770,000 metrekare alanın deniz seviyesinden artı 1 metre potuna kadar deniz dolgusu yapılacaktır. Yaklaşık 1.770.000 metrekare alanın dolgusu için 19.850.000 ton taş kullanılacaktır. Pistin her iki tarafına 900 metre uzunluğunda çelik kazıklar üzerine yaklaşma ışıkları tesis edilecektir. Yaklaşma ışıkları için yaklaşık 190 adet (1300 ton) çelik boru kazıklar çakılacaktır.

    Terminal Binası

    Üstyapı tesisleri için yaklaşık 20.000 metrekarelik terminal binasını kapsayan ve içerisinde teknik blok ile ısı, güç merkezi, emniyet, giriş kontrol, iş makineleri garajı, regülatör, itfaiye binaları içeren toplam 31,400 metrekarelik kapalı inşaat alanı projelendirilmesi yapılmaktadır.

    Pist

    İnşa edilecek pist 1 metre kesit kalınlığında, 3000 metre uzunluğunda ve 45 metre genişliğinde olacaktır.

    Maliyet

    Proje maliyetinin 290.000.000 TL olması beklenmektedir. Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Ordu_Giresun_Havalimanı
  • ÜÇÜNCÜ HAVALİMANI

    Üçüncü havalimanı, İstanbul'da Karadeniz'in Avrupa yakasındaki Yeniköy ile Akpınar köyleri arasındaki alana yıllık 150 milyon yolcu kapasiteli birbirinden bağımsız altı pistli olacak şekilde yapılacak havalimanı. İhaleyi 3 Mayıs 2013'de 22 milyar 152 milyon Avro'luk cumhuriyet tarihindeki en yüksek teklifle Cengiz-Kolin-Limak-Kalyon-Mapa OGG (Ortak Girişim Grubu) kazandı. Havalimanının ilk etabı 29 Ekim 2017 tarihinde hizmete girmesi öngörülmektedir. Projenin temeli 7 Haziran 2014 tarihinde atılmıştır. Projenin tamamının 2018 yılında bitmesi ile yıllık 94 milyon yolcuya hizmet veren Atlanta Havalimanı'nı geçerek dünyanın en yüksek yolcu kapasiteli havalimanı olması beklenmektedir. İnşaat süreci[değiştir | kaynağı değiştir] Havalimanı hakkında yürütülen çalışmalar devam etmektedir. İnşaat süreci 3 etaptan oluşacak:

    İnşaat Süreci

    • 1. Etap (en geç 42 ay sonra hizmete girecek)
    • 2 adet bağımsız paralel pist (3750m*60m)
    • 1 adet cross pist (3750m*60m)
    • 3 adet parelel taksirut (3750m*45m)
    • Yüksek hız ve bağlantı taksirutları
    • Apron
    • Terminal binası
    • Hava trafik
    • Haberleşme ve meteroloji sistemleri
    • diğer hizmet binaları ve sistemler
    • 2. Etap
    • Akpınar yerleşimi tarafına 1 adet bağımsız pist (3750m*60m)
    • 1 adet paralel taksirut (3750m*45m)
    • 3. Etap
    • Tayakadın-Yeniköy tarafına 1 adet bağımsız pist (3750m*60m)
    • 1 adet paralel taksirut (3750m*45m)
    • Mevcut yerleşkenin güneyine 1 adet cross pist (3750m*60m)
    • 1 adet paralel taksirut (3750m*45m)

    Projenin Özellikleri

    Konumu

    İstanbul'un üçüncü havalimanı Karadeniz sahiline Terkos gölüne yakın Arnavutköy-Göktürk-Çatalca kavşağında 7700 ha'lık Akpınar ve Yeniköy köyleri arasındaki alanda yapılacak.Alanın yüzde 80'i kamuya ait. Diğer arsalar icin kamulaştırma başladı. Atatürk Havalimanı ile İstanbul’un üçüncü havalimanının arası kuş uçuşu mesafeyle 35 km olacak. Eski kömür ocaklarının bulunduğu alan toprakla doldurulacak.

    Yapılar

    • 5 km x 7 km boyutunda toplam 3 bin 500 hektarlık alanda kurulacak.
    • Havalimanıyla bağlantılı 1.100 hektarlık ileri teknoloji endüstri ve ticaret alanı bulunacak.
    • Uçuş yolları sesi en aza indirgeyecek şekilde konumlanacak.
    • Terminal binası yeşil bina olarak tasarlandı.
    • Cam zarf kullanımı, terminal binasının ortasında maksimum gün ışığı girişi sağlayarak yapay aydınlatma ihtiyacını azaltıyor.
    • Terminal binası elektrik kullanımını en aza indirgemek üzere maksimum derecede kullanan 'akıllı bina' olacak.
    • Elektrik ve ısıtma ihtiyaçları, havalimanının ürettiği çöplerin çoğu kullanılarak merkezi ısıtma ve güç üretim birimiyle karşılanacak.
    • Havalimanının 5 önemli tesisi bulunacak; terminal binası, pistler, aktarma istasyonu, tamir tesisleri ve hangarlar ile hava taşımacılık tesisleri.
    • 350 m x 1.500 m'lik bir kullanım alanıyla asmakatı da olan 6 katlı bir bina, düşük seviyede varış ve ikinci bir seviye de havalanma seviyesi olmak üzere toplam 4 terminal, yetkililer ve yönetimin kullanımı için asmakat bulunacak.
    • Büyük bir alışveriş tesisi, üst 3 katta 5 yıldızlı oteller, ticari ofis binaları, ticari fuar alanı bulunacak.
    • Uluslararası finans ve ticari işlemler için 'özel ekonomik bölge' kurulacak.
    • Rüzgarın hızını asgariye indirecek bir aerodinamik şekilde tasarlanacak.
    • Dış dokunun tamamı elektrik kullanımının karşılanacağı, güneş kolektörü görevi yapacağı galvanik dokuyla kaplanacak.
    • Uçuş yolları direkt olarak önerilen kentin üzerinden uçmayı önleyecek şekilde konumlandırılacak.
    • Yapımında 100 bin kişilik istihdam oluşturacak havalimanı, ayırt edici şekli ile uzaydan görülebilecek.
    • Dış dokusu Edirne'deki Selimiye Camii'nin İslam-Osmanlı motifinden esinlenerek yapılacak havalimanının, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile aynı sürede bitirilmesi hedefleniyor.
    • Terminal binası, pistler, aktarma istasyonu, tamir tesisleri ve hangarlar ile hava taşımacılık tesislerinin bulunduğu 5 önemli tesisten oluşacak.
    • 350 m x 1500 m'lik bir kullanım alanıyla asmakatı da olan 6 katlı bir binadan oluşacak havalimanı.

    Pistler

    • Havalimanına ait büyük uçakların iniş ve kalkışlarına uygun 3,5–4 km uzunluğunda Karadeniz'e paralel olan 4 pist ve Karadeniz'e dik uzanan 2 pist olmak üzere toplam 6 pist bulunacak.
    • Bu pistlerlerin sayesinde F kodlu en büyük yolcu uçakları Airbus A380 ve Boeing 747-800 iniş yapabilecek.
    • Yapılması plananan iki taksirut 3.500 metre uzunluğunda ve 45 metre genişliğinde olacak. Bu taksirutların acil pist niteliği bulunacak.Bunlara bağlı küçük taksirutlar da inşa edilecek.
    Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Üçüncü_havalimanı
  • MARMARAY

    Marmaray, İstanbul'un Avrupa ve Asya yakalarındaki demiryolu hatlarını İstanbul Boğazı altından geçen bir tüp tünelle birleştiren 76 km lik bir demiryolu iyileştirme ve geliştirme projesidir. Proje ilk olarak II. Abdülhamid döneminde tasarlanmıştır. Halkalı ile Gebze arasında çalışması planlanan hattın boğaz geçişini de içine alan, Ayrılıkçeşme ve Kazlıçeşme arasındaki 14 km'lik bölümü 29 Ekim 2013 tarihinde hizmete açılmıştır. Açılan hatta 3'ü yeraltında olmak üzere toplam 5 istasyon vardır. Proje, batırma tüp tünel (1.4 km), delme tüneller (toplam 9.4 km), aç-kapa tüneller (toplam 2.4 km), üç yeni yeraltı istasyonu, 37 yerüstü istasyonu (yenileme ve iyileştirme), yeni işletim kontrol merkezi, sahalar, atölyeler, bakım tesisleri, yerüstüne inşa edilecek olan yeni bir üçüncü hat ve temin edilecek olan 440 adet modern demiryolu araçlarını kapsamaktadır. Üç etaba ayrılan bu işlerin "BC1 Raylı Tüp Tünel geçişi ve istasyonlar" etabı 29 Ekim 2013 tarihinde hizmete açılmıştır. 2015'te tamamlanması planlanan "CR3 Banliyo Hatları İyileştirmesi" etabı Haydarpaşa-Gebze ve Sirkeci-Halkalı banliyo hatlarının (Elektriksel, mekanik ve yapısal) olarak iyileştirilmesidir. Bu kapsamda Anadolu yakasında, ortalama iki istasyon arası 4,5 km. olan 10, Avrupa yakasında ise 2 ekstra istasyon açılacaktır. "CR2 Demiryolu Araç İmalı " etabında ise 2014 yılına kadar bu hatta çalışacak 20 adet 5 vagonlu, 34 adet 10 vagonlu olmak üzere toplam 54 set, Adapazarı’nda Güney Koreliler ile ortak kurulan Hyundai EUROTEM Fabrikası’nda yüzde 30 yerli katkılı olarak imal edilmekte hatta toplam 590 set çalısması planlanmaktadır. 2005 yılında, Boğaz geçişinin Avrupa tarafından karaya çıktığı yerde bulunan, Bizans İmparatorluğu dönemine ait arkeolojik kalıntılar ve Üsküdar, Sirkeci ve Yenikapı bölgelerindeki yapılan arkeolojik çalışmaların etkisiyle projenin "BC1 Raylı Tüp Tünel geçişi ve istasyonlar" etabı planlanandan yaklaşık 4 sene geç tamamlanmıştır. Kazılar sonucu 4. yüzyıl döneminde şehrin en büyük limanı olan Theodosius Limanı gün yüzüne çıkmıştır. İstanbul Boğazı'nın altından geçecek bir demiryolu tüneli düşüncesi ilk kez 1860'lı yıllarda Sultan Abdülmecid tarafından dile getirildi. Abdülhamit zamanında 1902'de Amerikalı mühendisler Tünel-i Bahri'nin beratını aldılar. Proje, Salacak-Sarayburnu arasında, denizin altına dikilen 16 sütunun üzerinden geçen bir tüneli kapsıyordu. 1980'li yıllarda Boğaziçi Köprüsü'nün trafiğe yetmemesi üzerine yeni bir köprü ya da bir denizaltı tünelinin yapılması gündeme gelmiştir. 1987 yılında ilk geniş kapsamlı fizibilite etüdüyle projenin ana hatları belirlendi. Güncellemelerle proje aşaması 1998 yılında biten Marmaray'ın inşasına 2004 yılında başlandı. 1985-1987 arasında ilk yer araştırmaları başladı. 2004 yılındaki çalışmalarda 460 metre derinlikte elde edilen bulgular çalışmalar açısından risk taşımaktaydı. Tünel zemininin 4 metre yukarısında bu riskler artmaktadır. Bu riskten dolayı zemin sağlamlaştırılmıştır.

    Arkeolojik Kalıntılar ve Buluntular

    9 Mayıs 2004'te arkeolojik kazılar başladı. Uzman arkeologlarla ve İstanbul Arkeolojik Müzeler Yönetimi altında önemli tarihi kalıntılar çıkarılmıştır. Suyun altında yapılan araştırmalar bütün dünyada büyük heyecan uyandırdı. Marmaray bütçesiyle bu yüzyıllar öncesinden gelen hazineler gün yüzüne çıkarılmıştır. İlgili kurumlar Marmaray projesi sırasında yer altındaki tarihi eserlere en az düzeyde zarar verecek şekilde çalışmaları düzenlemişlerdir. Etkilenebilir alanlar hakkında kapsamlı çalışmalar yapılmıştır. Teklif aşamasının hemen öncesinde güzergahı boyunca tarihi yapıları bir envanterini hazırlanmış ve uyum pozisyonu tespit edildi. Proje kapsamında Asya yakasında Üsküdar, Ayrılıkçeşme ve Kadıköy; Avrupa yakasında Sirkeci, Yenikapı ve Yedikule'de bulunan tarihi eserler gün yüzüne çıkarılmıştır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin şehir planlama müdürlüğü çıkan tarihi eserlerle Yenikapı'da bir müze yapacaktır. Gelecekte Yenikapı müze-istasyon şeklinde gemi batıkları ve el yapımı tarihi ürünlerle çalışacaktır. Kültür ve Tabiat Varlıklarını İstanbul Bölge Koruma Kurulu onayı ile, Yenikapı istasyonu sitesinde tarihi yapılar tasfiye edildi ve istasyon inşaatı tamamlandıktan sonra yeniden inşa edilecektir. Koruma Komitesi çözümleri uyarınca, Kızıltoprak, Bostancı, Feneryolu, Maltepe, Göztepe, Kartal, Erenköy, Yunus ve Suadiye istasyonları, tarihi özellikleri nedeniyle, mevcut yerlerde muhafaza edilecektir.

    Özellikleri

    İstanbul metrosuna bağlantıları vardır. 1,2 milyon kişinin ulaşım süresini kısaltacak, enerji ve zaman tasarrufu yaptıracak proje, motorize araçların kullanımının da azalması ile hava kalitesinin iyileştirilmesine büyük fayda sağlayacaktır. Boğaziçi Köprüsü ve FSM Köprüsü'nün de iş yükünü azaltacaktır. Marmaray, Manş Denizi'ndeki Eurotunnel benzeri bir demiryolu projesidir. İnşaat tamamlandığında Marmaray'a bağlı hat, 1,4 km. (Tüp tünel) ve 12,2 km. (Delme tünel) TBM boğaz geçişi ve Avrupa yakasında Halkalı-Sirkeci, Anadolu yakasında Gebze-Haydarpaşa arasındaki kısımlar olmak üzere yaklaşık olarak 76 km uzunluğunda olması planlanmaktadır. Farklı kıtalardaki demiryolları İstanbul Boğazı'nın altından batırma tüp tüneller ile birleştirilecektir. Marmaray Projesi 60,46 metre ile, raylı sistemler tarafından kullanılan dünyanın en derin batırma tüp tüneline sahiptir. Projenin kullanım ömrü 100 yıldır. İnşaatı %95 oranında tamamlanan Marmaray'ın deneme seferlerine 4 Ağustos 2013'de başlandı. Marmaray projesi, Avrupa çıkışının Yedikule'de olması nedeniyle trafik yükünü tarihi yarımada'nın dışına taşıyacak ve eski eserlerin korunmasına katkıda bulunacaktır. Marmaray'la birlikte Boğaz geçişi 2 dakikaya inmekte ve Halkalı - Gebze arasındaki uzaklığın 105 dakikada alınması planlanmaktadır.

    Batırma Tüp Özellikleri

    Eminönü ve Üsküdar arasında batırılmış tüp tünelin toplam uzunluğu 1.387 metredir. 8 tane 135 metre, 2 tane 110 metre ve 1 tane 98,5 metrelik tüplerin ağırlıkları 12 ile 18 bin ton arasında değişir. Bu tüpler iki bölümden oluşur. 30 santimetre kalınlığında bir çeşit conta ile emişle birbirine bağlanmaktadır. Batırma tünelin yüksekliği 8,75 metre, genişliği ise 15,5 metredir. Tuzla'da tüpleri üretmek için iki tane gemi havuzu bulunur. Ağızları kapalı biçimde çelikten üretilirler. Her bir tüp için yaklaşık olarak 1.000 ton çelik çubuk kullanıldı. Bu tünellerde 100 metrede bir acil çıkış kapısı bulunur. Sistemin yangın güvenliği tünel içerisine ve istasyon binalarına inşa edilecek. Tüpleri yerleştirmek için deniz kumu kaldırılır. Tüneller 10 tane su tankının yardımıyla yerleştirilir. Tanklara su ilavesi yapılarak yön kontrolü yapılır. Üzeri 4 metre taş bloklar ve kum ile kaplanır. Bu, tüpleri gemi batıklarından korur.

    Tüneller

    Ayrılıkçeşme ve Üsküdar, Sirkeci-Yenikapı ve Sirkeci-Yedikule arasında iki farklı şekilde TBM'ler kullanılmıştır. 5 tane TBM projede çalışmıştır. EPB tipi 1 tane, diğer 4 tanesi aynı zamanda çimentolayan TBM'lerdir. EBP-TBM (Yakın yüz kalkanlı ve zemin basıncı dengeleyicili)'ler sadece Yedikule-Yenikapı (2*2480 m) arasında kullanılmıştır. Bunun sebebi tarihi yarımadadan doğabilecek risklerdir. Çimentolayan TBM'ler Ayrılıkçeşme-Üsküdar (2*4210 m) ve Yenikapı-Sarayburnu (2*3072) arasında kullanılmıştır. Sirkeci istasyonu (1500m), geçiş tüneli (350m), tüneller arası yaya geçidi (600m), Sumps (120m) New Austrian Tunnelling method kullanılarak açılmıştır. Yerin altında 3 istasyon bulunmaktadır. Yenikapı ve Üsküdar ve diğer yer altı istayonları metodu ile yapılmıştır. Bu metotla 994 metre işlem yapılmıştır.

    Maliyet

    BC1 (Raylı Tüp Tünel geçişi ve İstasyonlar): 3,3 milyar TL CR1 işi (Banliyo Hatları İyileştirmesi): 1,042 milyar € CR2 (Demiryolu Araç Temini): 586 milyon € Müşavirlik Hizmeti: 264 milyon TL Yatırım; (Jica-Japon Uluslararası İşbirliği Bankası) Avrupa Konseyi Kalkınma bankası Avrupa Yatırım bankası tarafından finanse edilmektedir. Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Marmaray
  • 3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu

    Yavuz Sultan Selim Köprüsü ya da Üçüncü Boğaz Köprüsü, İstanbul Boğazı’nın Karadeniz’e bakan kuzey tarafında yapımına başlanan üçüncü köprüdür. Köprü güzergahı, Avrupa Yakasında Sarıyer’in Garipçe köyü ile Anadolu Yakasında Beykoz’un Poyrazköy semtinde yer almaktadır. Köprünün Cumhuriyetin ilanının 92. yıl dönümü olan 29 Ekim 2015 tarihinde hizmete açılması planlanmaktadır. Yapımı tamamlandığında, 59 metre genişliği ile dünyanın en geniş, 1408 metrelik ana açıklığı ile üzerinde raylı sistem bulunan en uzun asma köprüsü ve 320 metreyi aşan yüksekliği ile dünyanın en yüksek kuleye sahip asma köprüsü olacaktır. Köprünün temel atma töreni dönemin Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, Meclis Başkanı Cemil Çiçek, dönemin Başbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve birçok davetlinin katılımı ile 29 Mayıs 2013’te atıldı. İhalede Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu Projesi Odayeri-Paşaköy’ün yap-işlet-devret modeli ile ve Kuzey Marmara Otoyolu (kalan kısımlar)’nun da özkaynakla inşaa edilmesi şeklinde planlanmıştır.Yatırımın KDV’den istisna tutulması sebebiyle ihalesi 15 gün ertelenmiştir. 20 Nisan’da yeniden ihalesi yapılmıştır. 11 firmanın şartname aldığı ihalede 5 firma şartname vermiştir. Salini – Gülermak Ortak Girişimi İçtaş İnşaat Sanayi Ticaret AŞ-Astaldi Ortak Girişim Grubu, China Communications Construction-Doğuş İnşaat Ticaret AŞ-Yapı Merkezi-Arkon İnşaat Ortak Girişimi, Mapa İnşaat ve Ticaret AŞ Cengiz İnşaat-Kolin İnşaat-Limak İnşaat-Makyol İnşaat-Kalyon İnşaat İhaleyi 29 Mayıs 2012 tarihinde İçtaş-Astaldi(İtalyan) ortaklığı kazanmıştır.Köprü pilonlarının temelleri dönemin Cumhurbaşkanı, Abdullah Gül, Başbakanı Recep Tayyip Erdoğan’ın da katılımı ile 29 Mayıs 2013’te atılmıştır. Her ay 20 bin yeni aracın trafiğe katıldığı İstanbul’da kayıtlı olan yaklaşık 2.5 milyon araç bulunmaktadır. Hâlihazırda İstanbul Boğazı üzerinde bulunan 2 köprüyse özellikle günün belirli saatlerinde yaşanan aşırı yoğunluk nedeniyle tam anlamıyla işlevini yerine getirememektedir. Bu nedenlerden dolayı boğaza üçüncü bir köprünün yapılması 2000’li yıllardan itibaren sıkça dile getirilmeye başlandı. Ancak ilk somut adımın atılması, 2009 yılında 60. hükümet döneminde gerçekleşti. Dönemin başbakanı Recep Tayyip Erdoğan üçüncü köprünün gerekli olduğunu ve derhâl yapılması gerektiğini savunarak, helikopterle köprünün güzergahını belirlemek için keşif gezileri yaptı. İhaleyi kazanan yatırımcıya, günlük 135 bin araç geçiş güvencesi verilecek. Devlet, öngörülen sayıda aracın geçmemesi halinde, aradaki farkı yatırımcıya ödeyecek.Otomobiller için geçişte yaklaşık olarak 3 dolar eşdeğeri Türk Lirası alınacak. Büyük araçların geçiş ücretleri belirlenirken, dingil sayıları dikkate alınacak. Dingil sayısı belli bir katsayı ile çarpılacak ve geçiş ücretleri belirlenecek.Otoyolu kullanacak otomobiller ve eşdeğeri araçların geçiş ücreti olarak kilometre başına 0.08 dolar tahsil edilecek.10 kilometre örnek kullanım için bir araba 0,8 dolar ödeyecek.(yaklaşık 1,65 lira) Projede, kesilen ağaçların 5 katı ağaç dikilmesi planlanmaktadır. Projede başlangıcından itibaren ilk yıl 410 hektar ağaçlandırma yapılmış 2015’te de 460 hektar ağaçlandırma yapılacaktır. Gelecekteki üç yıl içinde de 1400 hektar daha ağaçlandırma yapılacaktır. Yavuz Sultan Selim Köprüsü inşaatı, köprünün her iki ayağının oturduğu Garipçe ve Poyrazköy mevkilerinde eş zamanlı olarak yapılmaktadır. 29 Mayıs 2013 tarihinde temeli atılan köprü bacaklarının inşaatı 24 Ekim 2014 tarihinde tamamlanmıştır. Köprü ayakları deniz seviyesinden 330 metre, zemin başlangıcından 320 metre uzunluğundadır. Projede 700’ü mühendis toplam 6500 kişi çalışmaktadır. Projede 22 metrelik çap ile Avrupa’nın en geniş tüneli de inşa edilmektedir. Projede kullanılacak tabliyelerin ağırlığı 870’er tondur. Üçüncü Boğaz Köprüsü Hakkında: Taşınan:Motorlu taşıt, Hızlı tren Geçiş:İstanbul Boğazı Konum:İstanbul, Türkiye Sahibi:Türkiye IC İçtaş – İtalya Astaldi Tasarım:Fransa Michel Virlogeux-İsviçre T-Engineering Türü:Asma köprü Malzeme:Çelik ve beton Ayak sayısı:2 Uzunluk:1.875 m (6,152 ft) Genişlik:59 m (194 ft)-4+4 şerit, 1+1 raylı sistem Yükseklik:320 m (1,050 ft) Başlangıç tarihi:2013 Bitiş tarihi:2015–2018 (Ağaçlandırma) Açılış:29 Ekim 2015 Kullanım:Motorlu taşıt, Hızlı tren Geçiş ücreti:$3,00 (tavan fiyat) Aşağıdaki linke tıklayarak 3.Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu inşaatının son halini izleyebilirsiniz. İlk çelik tabliye törenle atıldı. İnşaatının başlangıcından bu yana ciddi bir mesafe katedilmiş. Videoyu büyük bir merakla izleyeceğinizi umuyorum. href="http://www.3kopru.com/videogaleri//33/21">
    Kaynak: http://www.sanalsantiye.com/3-bogaz-koprusu-ve-kuzey-marmara-otoyolu