8 Nisan 2015 Çarşamba

on

ÜÇÜNCÜ HAVALİMANI

Üçüncü havalimanı, İstanbul'da Karadeniz'in Avrupa yakasındaki Yeniköy ile Akpınar köyleri arasındaki alana yıllık 150 milyon yolcu kapasiteli birbirinden bağımsız altı pistli olacak şekilde yapılacak havalimanı. İhaleyi 3 Mayıs 2013'de 22 milyar 152 milyon Avro'luk cumhuriyet tarihindeki en yüksek teklifle Cengiz-Kolin-Limak-Kalyon-Mapa OGG (Ortak Girişim Grubu) kazandı. Havalimanının ilk etabı 29 Ekim 2017 tarihinde hizmete girmesi öngörülmektedir. Projenin temeli 7 Haziran 2014 tarihinde atılmıştır. Projenin tamamının 2018 yılında bitmesi ile yıllık 94 milyon yolcuya hizmet veren Atlanta Havalimanı'nı geçerek dünyanın en yüksek yolcu kapasiteli havalimanı olması beklenmektedir. İnşaat süreci[değiştir | kaynağı değiştir] Havalimanı hakkında yürütülen çalışmalar devam etmektedir. İnşaat süreci 3 etaptan oluşacak:

İnşaat Süreci

  • 1. Etap (en geç 42 ay sonra hizmete girecek)
  • 2 adet bağımsız paralel pist (3750m*60m)
  • 1 adet cross pist (3750m*60m)
  • 3 adet parelel taksirut (3750m*45m)
  • Yüksek hız ve bağlantı taksirutları
  • Apron
  • Terminal binası
  • Hava trafik
  • Haberleşme ve meteroloji sistemleri
  • diğer hizmet binaları ve sistemler
  • 2. Etap
  • Akpınar yerleşimi tarafına 1 adet bağımsız pist (3750m*60m)
  • 1 adet paralel taksirut (3750m*45m)
  • 3. Etap
  • Tayakadın-Yeniköy tarafına 1 adet bağımsız pist (3750m*60m)
  • 1 adet paralel taksirut (3750m*45m)
  • Mevcut yerleşkenin güneyine 1 adet cross pist (3750m*60m)
  • 1 adet paralel taksirut (3750m*45m)

Projenin Özellikleri

Konumu

İstanbul'un üçüncü havalimanı Karadeniz sahiline Terkos gölüne yakın Arnavutköy-Göktürk-Çatalca kavşağında 7700 ha'lık Akpınar ve Yeniköy köyleri arasındaki alanda yapılacak.Alanın yüzde 80'i kamuya ait. Diğer arsalar icin kamulaştırma başladı. Atatürk Havalimanı ile İstanbul’un üçüncü havalimanının arası kuş uçuşu mesafeyle 35 km olacak. Eski kömür ocaklarının bulunduğu alan toprakla doldurulacak.

Yapılar

  • 5 km x 7 km boyutunda toplam 3 bin 500 hektarlık alanda kurulacak.
  • Havalimanıyla bağlantılı 1.100 hektarlık ileri teknoloji endüstri ve ticaret alanı bulunacak.
  • Uçuş yolları sesi en aza indirgeyecek şekilde konumlanacak.
  • Terminal binası yeşil bina olarak tasarlandı.
  • Cam zarf kullanımı, terminal binasının ortasında maksimum gün ışığı girişi sağlayarak yapay aydınlatma ihtiyacını azaltıyor.
  • Terminal binası elektrik kullanımını en aza indirgemek üzere maksimum derecede kullanan 'akıllı bina' olacak.
  • Elektrik ve ısıtma ihtiyaçları, havalimanının ürettiği çöplerin çoğu kullanılarak merkezi ısıtma ve güç üretim birimiyle karşılanacak.
  • Havalimanının 5 önemli tesisi bulunacak; terminal binası, pistler, aktarma istasyonu, tamir tesisleri ve hangarlar ile hava taşımacılık tesisleri.
  • 350 m x 1.500 m'lik bir kullanım alanıyla asmakatı da olan 6 katlı bir bina, düşük seviyede varış ve ikinci bir seviye de havalanma seviyesi olmak üzere toplam 4 terminal, yetkililer ve yönetimin kullanımı için asmakat bulunacak.
  • Büyük bir alışveriş tesisi, üst 3 katta 5 yıldızlı oteller, ticari ofis binaları, ticari fuar alanı bulunacak.
  • Uluslararası finans ve ticari işlemler için 'özel ekonomik bölge' kurulacak.
  • Rüzgarın hızını asgariye indirecek bir aerodinamik şekilde tasarlanacak.
  • Dış dokunun tamamı elektrik kullanımının karşılanacağı, güneş kolektörü görevi yapacağı galvanik dokuyla kaplanacak.
  • Uçuş yolları direkt olarak önerilen kentin üzerinden uçmayı önleyecek şekilde konumlandırılacak.
  • Yapımında 100 bin kişilik istihdam oluşturacak havalimanı, ayırt edici şekli ile uzaydan görülebilecek.
  • Dış dokusu Edirne'deki Selimiye Camii'nin İslam-Osmanlı motifinden esinlenerek yapılacak havalimanının, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile aynı sürede bitirilmesi hedefleniyor.
  • Terminal binası, pistler, aktarma istasyonu, tamir tesisleri ve hangarlar ile hava taşımacılık tesislerinin bulunduğu 5 önemli tesisten oluşacak.
  • 350 m x 1500 m'lik bir kullanım alanıyla asmakatı da olan 6 katlı bir binadan oluşacak havalimanı.

Pistler

  • Havalimanına ait büyük uçakların iniş ve kalkışlarına uygun 3,5–4 km uzunluğunda Karadeniz'e paralel olan 4 pist ve Karadeniz'e dik uzanan 2 pist olmak üzere toplam 6 pist bulunacak.
  • Bu pistlerlerin sayesinde F kodlu en büyük yolcu uçakları Airbus A380 ve Boeing 747-800 iniş yapabilecek.
  • Yapılması plananan iki taksirut 3.500 metre uzunluğunda ve 45 metre genişliğinde olacak. Bu taksirutların acil pist niteliği bulunacak.Bunlara bağlı küçük taksirutlar da inşa edilecek.

Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Üçüncü_havalimanı